۱۳۸۸ شهریور ۶, جمعه

گشتی توی پزشکی

قند خون

برای قند خون دو آذمايش وجود درد که عبارتند از:
Fbs-1
2hour post prandial) 2Hpp-2
که در آزمايش اول حد نرمال زير 126 و در آزمايش دوم حد نرمال زير 200 می باشد در صورتی که بالای اين مقادير باشد فرد دچار مرض ديابت است در موارد مشکوک از تستی به نام :
استفاده می شود که ابتدا به فرد مواد قندی زيادی (GLUCOSE TOLERANCE TEST) GTT
داده و بعد در ساعات مختلف قند وی را انازه گيری مي کنند که به طور نرمال بعد از 2 ساعت مي بايست به حد نرمال خود برسد و در اين مدت نبايد از حدود تعيين شده تجاوز کند.
علائمی که در افراد مبتلا به ديابت وجود دارد عبارتند از:
1- پر خوری يا پر نوشی
Polydipsy
2-پر ادراری
Polyuria
3-شب ادراری
Nacthuria
در اين افراد اگر مراقبت صورت نگيرد بعد از مدتی به غلائمی همچون:
1-نورو پاتی
2-رتينو پاتی
3-نفروپاتی
اين افراد مي توانند از رژيم های غذايی حاوی سبزيجات لبنيات و گوشت و ميوجاتی که زياد شيرين نيستند مانند سيب استفاده کنند.
ديابت دو نوع دارد نوع 1 در جوانان که به آن وابسته به انسولين هم گفته می شود و نوع 2 در بزرگسالان که به آن غير وابسته به انسولين گفته می شود. در نوع 1 فرد انسولين را از راه تزريقی دريافت میکند و دو نوع تزريق وجود دارد يکی:1-
در اينجا محتوی سرنگ ماده ای شيری رنگ است که دارای پيک اثر بعد از 12 ساعت(long acting)Nbh
می باشد.
: در اينجا محتوی سرنگ بی رنگ است و پيک اثری در حدود 6 ساعت دارد.Regular(short act)-2
اگر بخواهيم از اين دو به صورت ترکيبی استفاده بکنيم اول از رگولار بر می داريم و بعد از آن سوزن را در محلول ان بی اچ فرو می کنيم.
در افراد مبتلا به مرض قند دو حالت ممکن است به وجود بيايد يکی اينکه فرد قندش زياد شود يا اينکه کاهش پيدا کند.در واقع در افرادی که قندشان افزايش يافته بالای 600 دچار کتو اسيدوز هم می شوند يعنی در واقع ميزان کتون بالا می باشد و سلول ها از قند استفاده نمي کنند و همانطور که می دانيم سلول های مغز و قلب می توانند به طور کامل برای تامين انرژی خود از کتون استفاده کنند. و حالت دوم اين است که قند خون فرد پايين بيفتد. ولی به طور کلی زمانی که بيماری مراجعه می کند با حالت بيهوشی و سابقه ی ديابت اولين کار اين است که به او سرم قندی تزريق کنيم زيرا بيهوشی حاصل از هيپو کلايسمی بسيار خطرناک تر از افزايش آن است برای افرادی که دچار هايپرگلايسمی هستند بعد از اينکه جواب آزمايش آمد با استفاده از نرمال سالين به تدريج قند را حدود 250 کاهش می دهيم (زيرا اين اين افراد به حالت عادی دارای قند خون بالا هستند و کاهش ناگهانی قند خون آنها باعث ايجاد ادم مغدی در اين افراد می شود) سپس از سرم قندی استفاده می کنيم.نکته ديگر اين است که انسولين کار اصلی آن اين است که قند را وارد سلول ها بکند.

نکته جالب
يکی از محل های ترشح هورمون های جنسی در زن (استروژن) کيسه ی صفرا است برای همين برداشتن اين غده در زنان موجب کاهش قوای جنسی می شود.(؟)

تيروئيد

هيپوفيز 9 نوع هورمون ترشح مي کند که 2 نوع آن از بخش خلفی ( اکسی توسين و هورمون ضد ادراری)، 1 نوع از ميانی(هورمون تحريک ترشح ملانوسيت) و 6 نوع از قدامی که شامل:
ACTH,TSH ,GH,LH,FSH,PRL
در اين ميان هورمون پرولاکتين به عنوان آئينه عمل در هيپوفيز است به گونه ای که افزايش ترشح آن نشان دهنده اختلال در غده است و اکثراً علت آن وجود آدنوم يا ميکرو آدنوم مي باشد البته علل ديگری هم مي تواند داشته باشد.
هورمون های ال اچ و اف اس اچ جزو گونادوتروپين ها است .
:روی فوق کليه تاثير می گذارد.( ADRENO CORTICO TROPHIC HORMON)ACTH
هورمون تحريک کننده تيروئيد که از هيپوفيز ترشح می شود موجب آزاد شدن
از تيروئيد می شود که فعاليت اصلی غده را به انجام می رسانند در اين ميان ال 3 هورمن فعال وL4 وL3
غير فعال است که طی يک سری فرايند به فرم فعال ال 3 تبديل می شود . L4
دو نوع عارضه در رابطه با فعاليت اين غده وجود دارد که عبارتند از:
: در اين عارضه ميزان تی اس اچ مترشحه به دليل کاهش فعاليت تيرويد افزايش می يابد پس:Hypo throidism
T3,T4:- ,TSH:+
در اينجا علائمی که وجود دارد عبارتند از ريزش مو افزايش وزن،خشکی پوست و تپش قلب در اين افراد برای درمان از دارويی به نام لووتيروکسين استفاده مي شود.
: در اينجا حالت عکس بالا را داريم به طوری که ميزان تی اس اچ به دليل بالا بودنHPER THYROIDISM
فعاليت تيروئيد کاهش می يابد در اينجا هم علائمی که وجود دارد عبارتند از تپش قلب و ريزش مو کاهش وزن.
ميزان طبيعی استاندارد تی اس اچ بستگی دارد به کيت استفاده شده و متغير است.

همانطور که گفته شده بود گاهی اوقات اختلال فعاليت غده هيپوفيز را داريم که اکثراً در اثر ادنوم می باشد اما در کم کاری نيز ممکن است در اثر ترشح زياد از اين غده سلول های مربوط به ناحيه ترشح کننده تی اس اچ دچار
شوند که بعث می شود بر سلول های اطراف نيز فشار آورد و موجب ترشح پرولاکتين از اين غده شود در اين مواقع بايد به وشيله ی دارو درمان صورت گيرد.Hyper throphy

انواع گره ها:
دو نوع گره می تواند در غده تيروييد وجود داشته باشد که يکی سرد و ديگری گرم است هر کدام از اينها می توانند حالت خوش خيم و بد خيم باشند.
:در اين گره ها زمانی که سی تی اسکن انجام می شود هيچ تصويری ديده نمی شود در واقع در Cold nodule
مناطق سلول های تيروييدی بدون عملکرد هستند و فاقد فعاليت برای همين زمانی که از يد راديو اکتيو برای اسکن استفاده می کنيم تصويری ايجاد نمی شود اين گره ها خود دارای دو نوع هستند که شامل:
1-solid 2- cystic
در هر دو نوع برای تشخيص خوش خيم یا بد خيم بودن از تست
استفاده می کنيم اما برای درمان نوع 1 فقط کافی است از يک سوزن برای تخليه مايع داخل آن استفادهFAN
کنيم ولی برای درمان نوع دو بايد عمل جراحی انجام دهيم.
در اينجا زمانی که اسکن انجام می دهيم بخشی از غده تيروييد بيش از حد پر رنگ می شود و ممکن است بقيه در اينجا زمانی اسکن را انجام می دهيم بخشی از غده بيش از حد پر رنگ است در حالی که:Hot nodules
ممکن است از بقيه غده حتی هيچ تصويری تشکيل نشود در اينجا برای درمان افراد دو کار راانجام می دهند ابتدا به وسيله ی عمل جراحی کل غده را خارج می کنند و بعد با وسيله ای کاردک مانند سلول های باقی مانده را نيز خارج می کنند و در مرحله آخر نيز با استفاده از يد راديو اتيو(معمولاً از غلظ ت های حدود 5 تا تا 15 ميلی کوری استفاده می شود ولی برای از بين بردن و در مواقع خطر ناک از غلظت ها ی حدود 100 تا 150 ميلی کوری استفاده می شود) در واقع باقی مانده ی انها را در هر جای بدن باشند از بين میبرنند و يا به اصطلاح منفجر می کنند البته اين کارها فقط در مورد گره های بد خحيم صورت می گيرد در مورد گره های خوش خيم آن ها را رها می کنيم فقط برای جلوگيری از پيشروی شان از دارو هايی که برای پر کاری و کم کاری استفاده می شود استفاده می کنيم.


داروهای مصرفی را در زنان باردار به 5 دسته تقسيم میکنند که شامل:
که در اين ميان دارو های دسته 1 و 2 را میتوان برای زنان حامله بدون مشکل تجويز کرد اماA,B,C,D,E
داروهای دسته 3 را و بيشتر 4 را مراقب بود زيرا دارای عوارض جانبی می باشند که بايد مضرات آنها را با فوايدشان مقايشه کرد. در مورد دسته 3 به هيچ وجه نبايد مصرف شوند.
NR دسته ی ديگری از داروهای مصرفی برای زنان باردار میباشد که همچنان در حال بررسی هستند.
گلبول سفيد
تنها در دو بيماری است که عکس بقيه ی بيماریها به جای افزايش در تعداد گلبول سفيد افزايش کاهش می يابد (به اضافه ی برخی از بيماری های ويروسی که افزايشی ايجاد نمی کنند) اين دو بيماری عبارتند از:
(حصبه) Typhoid-1
(تب مالت)Brocella-2
در اين دو بيماری لکوپنی رخ می دهد و در عين حال لنفوسيتوز هم رخ می دهد و به جای اينکه پلی مورفو لکوسيت ها بيشتر باشند لنفوسيت ها افزايش می يابند.
در مورد بيماری تب مالت بيماری است که در اثر مصرف سبزيجات تازه به وجود می آيد و با تب همراه است يکی ديگر از علائم آن ارکيد(ورم بيضه) است.




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر