۱۳۸۹ بهمن ۱۴, پنجشنبه

اندوسکوپی اولترا سوند EUS

اين وسيله تلفيقی از اندوسکوپ و اولترا سوند است که برای به دست اوردن اطلاعات و تصاوير از دستگاه گوارش و بافتها و ارگانهای احاطه کننده آن استفاده میشود. اندوسکوپ يک لوله بکند و انعصاف پذير است که از طريق دهان يا مقعد وارد شده تا مسير گوارشی را برای ما نشان دهد (برای اطلاعات بيشتر ميتونين اين مصالب رو نگاه کنينFlexible Sigmoidoscopy وColoColonoscopy)
دستگاه اولترا سوند با استفاده از امواج با طول موج بالا از بافت تصوير تهيه میکند.
تنها تفاوتی که در اينجا وجود وارد اين است که گيرنده امواج اولتراسوند در انتهای دستگاه اندوسکوپ قرار دارد و اين باعث میشود تا گيرنده بتواند تا نزديکی ارگان پيش رود و همين باعث میشود تا تصاوير از کيفيت بالاتری برخوردار باشند.
از توانايی های ديگر اين دستگاه اين است که میتواند اصلاعاتی درباره لايه های مختلف در ديواره دستگاه گوارش به ما اطلاعاتی بدهد برای مثال در مورد لنف نودها و عذوق خونی و يکی از کارايی های مهم آن اين است که می تواند ميزان نفوذ يک ضايعه در لايه های مختلف را به ما نشان دهد.
از کارايی های ديگر اين وسيکه تعيين ميزان جريان خون موجود در عروق است با استفاده از خاصيت داپلر اولتراسوند و همچنين اين وسيله به ما در بيوپسی کمک ميکند تا به درستی به محل بيوپسی دسترسی پيدا کنيم.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر